Виена захранва метростанция с ток от… спирачките

Когато подземните влакове пристигат в метростанцията Altes Landgut в южната част на Виена, енергията от спирачната система се улавя и се използва за осветление и за захранване на електрическите устройства на гарата.

Триенето създава топлина, а спирането освобождава енергия. След успешен пилотен проект през 2018 г., операторът на градския транспорт в австрийската столица въведе използването на инвертор и на още една метростанция. Излишната енергия, генерирана от пристигането на влакове в метрото в Altes Landgut, се подава към мрежата за осветление, ескалаторите и асансьорите.

Почти целият автопарк за електрически транспорт, управляван от Wiener Linien, включително трамваите, вече е оборудван за употреба на спирачната енергия. Електричеството се подава към мрежата за постоянен ток (DC) на метрото. По-новите модели влакове си имат такава система изначално, а по-старите се модифицират, за да се оборудват с такава.

По принцип спирачната енергия би се превърнала в топлина и би се разсеяла. Затова операторът е решил да инсталира инверторите и да използва енергията от спирането.

Виена, която редовно се сочи като световен образец за мобилност, възобновяема енергия и опазване на околната среда, разгърна проекта в рамките на усилията си за определяне на климатичен модел за бъдещото развитие на градовете.

Колкото повече енергия се възстановява и използва от спирачките, толкова по-малко електричество трябва да се генерира. Двете станции са по същество малки електроцентрали, спестявайки 3 GWh годишно, което се равнява на потреблението на 720 домакинства и 400 тона въглероден диоксид.

Следващото съоръжение е планирано за станцията на U4 – Ober St. Veit и то трябва да бъде инсталирано през следващата година, според графика. Проектът се финансира от федералната банки за развитие и националната фондация за изследвания, технологии и развитие Österreich-Fonds.

Междувременноо oт януари Wiener Lienen купува само нулевовъглеродна електроенергия от местни възобновяеми източници.

1 коментар

  1. Нищо ново. Рекуперативното спиране се прилага отдавна.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*