Частните коли може скоро да се окажат забранени в Ню Йорк

Когато в Ню Йорк бе наложена домашна изолация заради Covid-19, в града настана тишина. Улиците опустяха. Вишаан Чакрабарти, бивш служител по градското планиране в Ню Йорк и основател на архитектурното студио Practice for Architecture and Urbanism („Практика за архитектура и урбанизъм“ – PAU), се вдъхновил от свободните улици и изготвил амбициозен план за град без автомобили. Наречен „N.Y.C.” (“Not Your Car” – „Не твоят автомобил“), проектът предвижда забрана за частните автомобили. Това би трябвало да създаде по-удобен за живеене град, по-приятен, с по-чист въздух, с по-малко смъртни случаи на пътя и най-вече с много пространство за хората. Проектът на PAU предвижда сегашните пътища да станат инфраструктурата за колоездене, споделено возене и обществен транспорт.

Над половината домакинства в Ню Йорк не притежават автомобил, по данни на местната статистика. По-голямата част от хората, които притежават автомобили, не ги използват за пътуване в града. Ала въпреки това пространството, което градът отделя на автомобилите, е огромно – то възлиза на четири пъти повече площ от най-големия парк в града. В предложението на се PAU твърди, че забраната на частните автомобили не само ще намали трафика, но и ще подобри живота на почти всички, които живеят и работят в гъсто населения град. Ще се освободи място за нови жилища, паркове и пешеходни алеи.

“В случая с Ню Йорк, въздухът в Бронкс и Куинс, които са до голяма степен населени от имигранти и цветнокожи, е по-замърсен от другите райони поради трафика – поради това, че колите стоят и работят на празен ход по пътищата, водещи към Манхатън”, обясни PAU. „Наред с другите заболявания, които поражда, дългосрочното излагане на замърсен въздух увеличава и смъртността от Covid-19. Излиза, че това е пряк резултат от структурния расизъм в града. Подобрявайки качеството на въздуха ще намалим рисковете за здравето, които неизменно идват заедно с вируса“.

Планът предлага също така реинженеринг на пътищата, така че по тях да се отворят широки, двупосочни велоалеи със защитни огради, специални автобусни платна, по-големи специални зони за боклука, допълнителни пешеходни пътеки. Всички те ще „изникнат“ на местата, които сега се използват за паркиране.

Мостовете също биха били преосмислени. Мостът на Манхатън със седемте си ленти, например, може да стане такъв: четири ленти за автобусни алеи, широка алея за велосипедисти и широка пешеходна алея. Останалите ленти ще бъдат използвани за таксита и споделено возене.

Местните общности ще бъдат насърчавани да участват в решението как да възстановят пътищата когато останат без автомобили.

Изображения: Practice for Architecture and Urbanism

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*