Еколози: Плъгин хибридите са „вълк в овча кожа“

Според ново изследване, емисиите на въглероден диоксид от хибридните автомобили са два пъти и половина по-високи, отколкото предполагат официалните тестове.

Презареждаемите (плъгин) хибридни превозни средства се задвижват от електрически мотор с помощта на батерия, която пък се презарежда или чрез включване към източник на електроенергия, или от вграден бензинов или дизелов генератор. Този вид коли представляват средно 3% от продажбите на нови автомобили. Но анализ на групата “Транспорт и околна среда“ и „Грийнпийс“ сочи, че те отделят средно 120 грама CO2 на километър. Това е доста повече от отчитаните 44 г. на километър в официалните “лабораторни” тестове.

Плъгин хибридните електрически превозни средства се продават като нисковъглеродна алтернатива на традиционните превозни средства и конвенционалните хибриди – които не могат да се зареждат от външен източник на ток – и се оказват все по-популярни.

„Официален“ срещу „реален свят“

В много страни, където се вземат мерки срещу замърсяването на въздуха, бензиновите и дизеловите коли скоро ще бъдат забранени за продажба. Но хибридите се радват на добри пазарни условия и дори на насърчителни стимули. Това е така, защото могат да предложат пробег от 30 до 60 километра в изцяло електрически режим. Следователно те би трябвало да са по-малко замърсяващи от другите превозни средства, особено при движение в градска среда.

Новият анализ на „Транспорт и околна среда“ и „Грийнпийс“ предполага, че хибридите не предлагат чак толкова намаляване на вредните емисии, колткото твърдят производителите. Официалните тестове показват, че хибридите отделят средно 44 г на км CO2. Тези тестове се провеждат в лабораторни условия и при тях превозните средства биват задвижвани по начин, който регулаторите смятат за “нормален”. Реалната цифра обаче, според доклада, е по-скоро 120 г на км.

Еко-групите са анализирали данни, които – според тях – представляват “реални” данни за горивна ефективност, събрани от около 20 000 водачи на хибриди от Европа. Това са шофьори, които са избрали да записват своя пробег и разход на гориво за проучвания или пък които управляват фирмени или наети превозни средства, чиято горивна ефективност бива постоянно следена.

Според този набор от данни, емисиите през целия жизнен цикъл на хибрид са средно около 28 тона CO2. За сравнение, средният бензинов или дизелов автомобил има между 39 и 41 тона CO2 за своя жизнен цикъл. Конвенционалният хибрид пък обикновено излъчва повече от 33 тона през живота си.

С други думи, плъгин хибридът би осигурил намаление на емисиите само с около една трета в сравнение с типичен бензинов или дизелов автомобил – далеч по-малко от официалните оценки.

Автомобилната индустрия признава, че лабораторните тестове не винаги отразяват реалната употреба. Въпреки това тя разкритикува доклада, като заяви, че използваните данни за емисиите са от тест, който е провеждан само две години.

„Плъгин хибридите осигуряват гъвкавост, която малко други технологии все още могат да предложат, като съчетава това с удължен пробег за по-дълги пътувания извън града и зареждане на батерията в градските райони, намалявайки емисиите и подобрявайки качеството на въздуха в градовете“, каза Майк Хоус, главен изпълнителен директор на Обществото на автомобилните компании-производители и търговци. Той твърди още, че очаква пробегът и производителността да продължат да се подобряват, превръщайки хибридите в „съществена стъпка към напълно електрическо превозно средство“.

Междувременно “Грийнпийс” описва презареждаемите хибридни коли като „вълк в овча кожа“ на автомобилната индустрия.

“Те може да изглеждат много по-екологичен избор,“ казва Ребека Нюзъм, ръководител на политиката на групата за натиск, “но фалшивите твърдения за по-ниските им емисии са трик на производителите на автомобили, за да продължат да произвеждат джипове и бензинови и дизелови двигатели.”

Поведение на водача

Анализът на “Транспорт и околна среда” показва, че ключов проблем при хибридите е, че повечето собственици рядко зареждат автомобилите си от източник на електроенергия – те разчитат на бензиновия или дизеловия двигател. Друг проблем е е, че много от този вид хибридни модели имат функции, които автоматично включват бензиновия / дизеловия генератор при стартиране в студен ден. Също така плъгин хибридните коли обичайно задействат двигателя, ако водачът реши да ускори рязко.

Всичко това означава, че емисиите на автомобила реално зависят най-вече от поведението на водача.

„Ако винаги зареждате батерията с ток и сте склонни да правите кратки пътувания, те ще имат много ниски емисии”, казва Ник Молдън, който управлява Emissions Analytics, компания, специализирана в оценката на емисиите от превозните средства. „Ако никога не зареждате батерията на ток и карате много агресивно, тогава хибридите ще имат значително по-високи емисии от еквивалентния бензинов или дизелов модел“, продължава той.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*