Полетя „първият в света“ комерсиален водороден самолет

Пътнически самолет, задвижван от водородна горивна клетка, завърши успешно тестов полет в Бедфордшир. Нулевоемисийният полет бе приветстван като „първи в света“ от специалиста по зелена авиация ZeroAvia.

Шестместният самолет е модернизиран така, че да работи на водородна горивна клетка, а не с конвенционално реактивно гориво. Той излетя от изследователския център на британския разработчик на летище Кранфийлд. Самолетът направи пълна 20-минутна обиколка, преди да кацне отново на пистата.

Успешният тестов полет бележи първия по рода си полет с водородно гориво на самолет от търговски клас, според ZeroAvia. Фирмата заяви, че планира да тества технологията по по-дълги маршрути до края на годината. Това ще включва и полет с дължина близо 400 километра от летище в Оркни, Шотландия.

Постижението ще проправи пътя към комерсиализацията на полетите с нулеви въглеродни емисии, задвижвани с водород, коментира главният изпълнителен директор на ZeroAvia Вал Митахов. „Макар че вече има експериментални самолети, които са летели, използвайки водородни горивни клетки като източник на енергия, размерът на този самолет, който се предлага на пазара, показва, че пътниците биха могли да се качат на наистина нулевоемисиен самолет и то много скоро“, каза Мифтахов.

Новината идва малко след като Airbus обяви, че се готви да пусне водороден самолет до 2035 г.

Разработването на нулевоемисиийни комерсиални самолети се разглежда като голямо технологично предизвикателство, тъй като авиационният сектор представлява приблизително 2,3,5% от глобалните емисии на парникови газове. Очаква се тази цифра да нарасне още повече през следващите десетилетия.

Освен за справяне с климатичните предизвикателства, технологията за водородно-електрическо задвижване може да се окаже полезна и откъм по-ниски разходи за гориво и поддръжка в сравнение с конвенционалните двигатели, като потенциално помага за „намаляване на търговските предизвикателства“ за авиационната индустрия вследствие на огромните икономически загуби, които претърпя поради коронавируса.

Работата на ZeroAvia се подкрепя от правителствената програма на Института за аерокосмически технологии (ATI) на Великобритания, а компанията е член на правителствения съвет „JetZero“ – коалиция от индустриални организации, зелени групи и правителствени служби, посветена на проучването на пътищата за постигане на авиация с нулеви емисии. Британският министър по бизнеса и индустрията Надхим Захави подчерта, че разработването на въздухоплавателни средства с нулеви емисии ще позволи на Обединеното кралство да постигне „значителен напредък“ към своите нулевовъглеродни амбиции до 2050 г.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*