Миризливо, но нисковъглеродно гориво за корабите: амоняк

Докато много специалисти по света се чудят как да направят нулевовъглеродни сградите, самолетите и автомобилите ни, една друга област на човешкия живот остава в периферията на вниманието, когато става дума за щадене на природата: корабоплаването. Днес почти 90% от всички стоки, търгувани в световен мащаб, се транспортират по вода. Тъй като големите кораби се задвижват от възможно най-мръсното гориво, търсенето на решение за тяхното „екологизиране“ е голяма задача. За да се справят с въпроса за замърсяването с въглерод от кораби, няколко компании и организации проучват амоняка като възможно решение.

През 2008 г. Международната морска организация (IMO) си постави за цел да намали емисиите от корабоплаването наполовина до 2050 г. За да постигне това, IMO възнамерява да използва амоняка като алтернатива на изкопаемите горива. Амонякът е чудесна алтернатива, тъй като не съдържа въглерод. Този остър миризлив газ може да гори в двигателя и да го задвижва, без да отделя въглероден диоксид. Поради способността на амоняка да осигурява чиста енергия, няколко компании вече тестват газа като алтернативно гориво.

Германска компания Man Energy Solutions обяви планове за инсталиране на „амонячен“ двигател за кораб. Според компанията, първият модел ще бъде двоен, което ще позволява на кораба да работи и с традиционно гориво, и с амоняк. Междувременно норвежката компания Eidesvik също планира да инвестира в кораби, задвижвани с амоняк. До 2023 г. компанията ще инсталира амонячни клетки на всички свои кораби. Подобно на батериите, тези клетки ще генерират енергия за захранване на мотора на кораба.

Въпреки че амонякът е по-малко богат на енергия от много други морски горива, той се оказва с по-висока енергийна плътност от водорода. Водородът, друг газ, разглеждан като нулевовъглеродна алтернатива за транспорта, вече се използва за захранване на автомобили, влакове и самолети. Макар и по-евтин за производство от амоняка, водородът създава някои трудности, най-вече от гледна тока на съхранението.

„Амонякът е средно решение“, казва д-р Тристан Смит от Университетския колеж в Лондон. „Не е твърде скъп за съхранение и не е твърде скъп за производство.“

Ако корабоплавателната индустрия приеме амоняка като ново гориво, все пак ще има нужда да се предприемат някои мерки, за да може горивото да е наистина чисто. Амонякът генерира азотни оксиди, които са токсични. За щастие има технология, която може да пречиства оксидите при горенето.

Снимка на Julius Silver от Pixabay

1 коментар

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*