Какви усилия полагат производителите на часовници за устойчивото развитие?

Изменението на климата е най-голямата заплаха, с която се сблъсква нашата планета, което ни прави все по-осъзнати за покупките, които правим, от начина ни на транспорт до храната, която ядем, избора ни на почивка до дрехите и аксесоарите, които носим.

На пръв поглед покупката на нов часовник с механично навиване изглежда като особено добро екологично решение. Той не изисква външен източник на енергия – с изключение на няколко завъртания на короната или движението на китката – и ще продължи да работи десетилетия, ако не и векове. Ако сравним това със смарт часовник или смартфон с техните батерии и характерното морално остаряване, то механичният часовник звучи като чудесен начин да следите времето.

Но в реалността за съжаление често това не е така. Освен шепа прогресивни марки, часовникарската индустрия изостава значително по отношение на устойчивото развитие.

Почти всяка голяма марка часовници е била етикетирана като „непрозрачна“, когато става въпрос за споделяне на екологичните стандарти и практики, според последната оценка на пазара на Световния фонд за дивата природа(WWF). Като цяло липсват „добри екологични стандарти“, според доклада.

Истината е, че до голяма степен часовникарската индустрия не взема на сериозно устойчивостта. За повечето производители устойчивото развитие често се разглежда като пускане на часовник с лимитирана серия или намаляване на опаковките. Тези инициативи са похвални, но не са достатъчни, за да имат значително въздействие.

Основната грижа за часовникарската индустрия идва от доставките на суровини. Часовникарската и бижутерската индустрия използват около 50 процента от световното злато и 67 процента от новоизкопаните необработени диаманти и въпреки това, когато ги попитат откъде идват техните суровини, повечето не могат да отговорят, сляпо се доверявайки на доставчиците си.

Добивът на суровини може да причини драматични щети на околната среда, включително замърсяване на въздуха и водата, деградация на почвата, разместване на земни пластове и обезлесяване, които допринасят за фрагментиране и унищожаване на екосистемите и водят до отрицателни ефекти върху сладките води, горите и дивата природа. Добавете към това рисковете от нарушения на правата на човека и не е изненадващо, че луксозните марки не обръщат по-голямо внимание на своите източници.

Докладът на WWF разкрива, че 5 от 12 анализирани компании нямат официален и прозрачен подход за измерване и управление на техните въздействия върху околната среда.

Въпреки тази картина, малка шепа луксозни марки започват да се открояват сред тълпата, като швейцарската компания за часовници и бижута Chopard. През 2013 г. Chopard си партнира с Eco-Age, консултантска фирма за устойчиви луксозни продукти, за да разработи програма за отговорно снабдяване със злато. Компанията обедини усилията си с Алианса за отговорно минно дело (Alliance for Responsible Mining – ARM), за да подпомогне миньорските общности с обучения, социално подпомагане и съвети за опазване на околната среда, така че те да могат да получат етичната сертификация за устойчиво добито злато – Fairmined Gold.

„През последните пет години Chopard продължи да надгражда обещанието си“, казва съоснователят на Chopard Каролин Шьофел. „След юли 2018 г. Chopard използва 100 процента законово добито злато за всичките си бижута и часовници.“

От всички марки часовници, изследвани в доклада на WWF, групата марки Richemont се оказва най-благоприятна, като IWC е водеща, следвана от Cartier, Piaget, Vacheron Constantin и Jaeger-LeCoultre.

IWC получава похвала за зачитането на структурата и политиките на управление, надлежното усърдие при работа с доставчици, включително външни одити на трети страни, прилагането на екологични стандарти във веригата на доставки и определянето на целите за емисиите на парникови газове. Това е и единствената марка часовници, която публикува собствен доклад за устойчивост. „В IWC устойчивостта означава грижа за нашите клиенти и света, в който живеем“, каза Франциска Гзел, главен маркетинг директор и председател на Комитета за устойчивост на IWC. „Ние се ангажираме с прозрачност и уважение към природните ресурси с разбирането, че това ни помага да просперираме в дългосрочен план.“

Още една марка, която трябва да се отбележи, е Baume. Пуснат на пазара през 2018 г., Baume разработва бизнес модел, който използва рециклирани материали и избягва благородни метали. Марката също така избягва използването на естествени кожи в полза на памук, корк, лен и рециклирани PET каишки.

Друга история за успех на устойчивото развитие в часовникарската индустрия е вторичният пазар. Този сектор от милиарди долари се управлява до голяма степен от платформи за обяви на използвани часовници като Watchbox, Watchfinder & Co. и Chrono24. Продажбата и закупуването на употребявани часовници намалява производството на нови артикули и следователно няма допълнително отрицателно въздействие върху околната среда, което прави използвания часовник отлична устойчива покупка.

Когато правите покупка на нов часовник от висок клас, важното е да не се страхувате да задавате въпроси за произхода на материалите. Дори ако продавачът няма отговор, колкото повече хора питат, толкова повече луксозните марки ще започнат да осъзнават, че борбата с изменението на климата и глобалното затопляне се случва не само в мините, но и в оборота на касовия апарат на магазина.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*