VW отваря завод за рециклиране на батерии

Една от големите критики към екологичните технологии е липсата на инфраструктура за рециклиране на продуктите в края на техния живот – какво става с остарелите вятърни генератори, с демонтираните соларни панели, с негодните акумулатори на електромобили? По този въпрос се работи все повече. По отношение на старите акумулатори има доста възможности: някои производители им дават втори живот в магистрални зарядни станции или системи за съхранение на енергия за дома. Но все пак в един момент тези престарели устройства стигат до края на живота си.

Volkswagen е решила да „затвори кръга“: компанията отвори завод за рециклиране, където да възстановява суровините от напълно изтощените батерии на своите електромобили. След това тези суровини ще могат да бъдат използвани за изграждане на чисто нови акумулатори.

Volvo, Nissan и Renault са няколко от компаниите, които имат схеми за повторна употреба на остарелите батерии по различни начини. Устройствата обикновено издържат 8 до 10 години по време на първоначалната им употреба (в електромобили), преди да стигнат до състоянието, когато вече не могат да захранват електрически превозни средства, но все пак могат да предложат известна производителност за други приложения за съхранение на енергия. Но Volkswagen се е заела с въпроса какво става с батериите след този „втори живот“. Заводът за рециклиране на автомобилни батерии, открит в Залцгитер, Германия, е посветен на рециклирането на акумулатори, за които и „вторият живот“ е приключил.

Наличните машини и работници ще разреждат батериите до краен предел и ще ги разглобяват, като отделните компоненти ще бъдат преработвани. Volkswagen очаква този процес да подсигури суровини, необходими за производството на нови батерии, като например мед, алуминий, литий, манган, кобалт и графит.

„От проучванията знаем, че рециклираните суровини за акумулатори са също толкова ефективни, колкото и новите“, казва Марк Мьолер, ръководител на отдел „Техническо развитие и електронна мобилност“. „В бъдеще възнамеряваме да подпомагаме производството на клетките на акумулаторните батерии с материалите, които възстановяваме от старите устройства. Като се има предвид, че търсенето на батерии – и на съответните суровини – ще се увеличи драстично, има смисъл да използваме всеки грам рециклиран материал.“

Засега Volkswagen очаква, че няма има голям брой батерии, върнати от електрическите й автомобили – поне не й до края на десетилетието. Затова заводът в Залцгитер ще започне като пилотен проект с капацитет за рециклиране на 3600 акумулаторни системи годишно. По-нататък този капацитет ще бъде увеличен според потребностите.

Снимка: Volkswagen 

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*