Гласуваха милиарди за въздуха в София със съмнителен ефект

Зимна София

Столичният общински съвет гласува нова програмата за качеството на въздуха в София за периода 2021-2026 г., след като набързо беше прокарана през комисиите. Според екологично сдружение „За Земята“, които следят и участват в процеса от самото начало, има подобрение спрямо предходни програми. Има обаче и съществени проблеми, които поставят под въпрос постигането на нормите за качество на въздуха.

Един от основните недостатъци е, че в предложения проект има сериозна несъразмерност на бюджета спрямо приоритетните източници, предложените за тях мерки и очакваните намаления на емисиите.

Над 83% от бюджета са предназначени за мерки, свързани с транспорта. В същото време намалените емисии от този сектор са в размер на едва 6% за ФПЧ10 и 5% за ФПЧ2.5.

В програмата бюджетът за транспорт е увеличен с почти 500 млн. лв. до малко над 2 млрд. спрямо версията, представена за обществено обсъждане. Срещу тези нови 500 млн. лв не са посочени никакви разчети с колко още ще се намалят емисиите от сектор транспорт. Нивата на намаление са същите като при по-ниския бюджет.

Наред с това мерките в транспортния сектор са изключително скъпи спрямо очаквания ефект. За илюстрация: 1 тон намаление на емисиите на ФПЧ10 от мерки в транспорта ще струва 2.19 млн. лв., а от мерки за битово отопление – 27 хил. лв., т.е. ще бъде 100 пъти по-евтино от мерките в транспорта.

Допълнителен проблем, свързан с ефективността на мерките, според „За Земята“, е, че в плана за действие има много малко такива, за които е включена оценка с колко ще намалят емисиите. Поради това е трудно да се прецени дали са подходящи и ефективни мерки. За много от тях не са посочени и количествени индикатори за изпълнението им.

“Когато се правят тези програми, трябва да се внимава с харченето на обществения ресурс със съмнителен ефект,“ коментира Ивайло Попов от еко-сдружението. „Няма нужда от стотици мерки и милиарди, изхарчени за тях. Това може да е чудесен подход от ПР гледна точка, но за нас е важно, макар и да има по-малко мерки, те да са ясни, фокусирани и с висок ефект. Само така може бързо да постигнем нормите за качеството на въздуха и да намалим хилядите жертви от мръсния въздух.”

Един от най-съществените проблеми в самите мерки, според „За Земята“, е, че не е предвидено изрично въвеждане на нискоемисионни зони за битово отопление, освен по улици, в които има изградена и функционираща централна топлофикационна или газоразпределителна мрежа. Извън тях е предвидено въвеждането им само “при необходимост”, а според За Земята такава съществува и към момента. За предвидените в плана за действие зони с ниски емисии за транспорта не са заложени ясно параметрите им, докато в предвижданията за постигане на нормите са взети предвид конкретни такива. Това поставя под риск предвиждането на програмата, че ще се постигнат нормите за чистота на въздуха, както изисква и законът.

Тази програма е четвърта по ред, в липсват множество данни за трафика, транспортните средства, отоплението в бита и др. Столична община продължава да изостава сериозно в набирането на тези данни, въпреки че такава мерки имаше заложени и в програмата, която приключи през 2020 г., но очевидно не бяха изпълнени. Следователно са под въпрос всички предвиждания в програмата.

 

От: „За Земята“

1 коментар

  1. Ако страницата изпраща зелени идеи на Зелените представители в общината, моля пратете и тези:
    – в идеален център да се спира личен транспорт от 9.до 18.00 ч.
    – Веригите магазини които са спрели предлагането на PVC торбички а предлат биоразградими да имат право на допълнителни реклами (по жилищщни блокове, общини и т.н. – разбира се ж.блокове ще получават 1/2 от пазарните цени за рекламата!!..но без осветления – само боя!);
    – Логистичните компании, работещи в района на идеален център (за коли и микробуси) до 22 година да подменят 10 % от парка със ел. автомобили, до кр. на 23 с още 15% , и в последствие по 15% всяка година и после като в столицата на Нидерландия (само ел. автомобили в целия център);
    – всички автомобили на държавна администрация да намалят и в следващите 5 години да станат ел.;
    – всяка година общината да прави по нови 100->400 ел. колонки зареждане

    Ето едно добро начало.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*