Нов вид батерия зарежда телефона за 1-5 минути

Австралийската компания Graphene Manufacturing Group (GMG) обяви резултатите от тестове на нов тип алуминиево-йонна батерия, която може да се зарежда 10 пъти по-бързо от днешните литиево-йонни колеги. Същевременно издържа много по-дълго и не се нуждае от охлаждане.

В експерименти, проведени от Австралийския институт по биоинженеринг и нанотехнологии в Университета на Куинсланд, прототипите с монетни клетки са показали разтърсващи показатели за производителност.

Веднага бие на очи плътността на мощността от около 7000 W/kg. Плътността на мощността е показател за това бързо може да се зареди и разреди клетката. При настоящите литиево-йонни батерии този показател се движи между 250-700 W/kg. С други думи, новият вид батерия е огромен скок напред и поставя алуминиево-йонната батерия почти на нивото на ултракондензаторите, които могат да доставят около 12 000-14 000 W/kg.

Второ, енергийна плътност е 150-160 Wh/kg. Това означава, че батерията носи само около 60 процента от енергията на база тегло в сравнение с най-добрите литиево-йонни клетки днес.

Енергийната плътност е ключова за батериите за електрически автомобили; колкото по-голяма е енергийната плътност, толкова повече пробег може да се изцеди от батерията. Така че само по отношение на енергийната плътност тази нова GMG батерия няма да получи овации от производителите на електромобили.

Но нейният чудовищен заряд може да промени това. Батериите могат да се зареждат толкова бързо, казва GMG, че мобилен телефон, работещ с тази алуминиево-йонна технология, може да се зареди напълно за 1-5 минути. Ако съотнесем подобно постижение към света на електрическите автомобили – автомобил, който се зарежда супер-бързо, та макар и по-често, навярно би бил предпочитан от мнозина.

Нещо повече, новият вид батерии значително надживяват литиевите батерии при тестването на жизнения цикъл, преминавайки през 2000 пълни цикъла на зареждане и разреждане без видимо влошаване на производителността.

Те са изключително безопасни. Имат нисък потенциал за пожар.

Далеч по-лесни са за рециклиране от литиевите батерии в края на своя полезен живот.

И да, те не се нуждаят от литий! А тъй като около 90 процента от световното производство на литий е съсредоточено в Китай, това има голямо значение за производителите.

Друг ас в ръкава на батерията GMG е изключителната топлинна производителност. Дори когато се зареждат и разреждат с огромни темпове, те не прегряват. Това е важно, защото, според GMG, двадесет процента от литиево-йонната батерия в автомобила е свързана с охлаждането! Това означава, че новият вид батерия може да намали теглото или пък да освободи пространство за добавяне на повече клетки.

Къде е уловката? Най-вече в зарядната инфраструктура. Мобилните телефони могат да се зареждат бързо, без да „изпържат“ електрическата мрежа, но електрическите автомобили са си големи консуматори. Ако електромобилите ще дръпват големи обеми електроенергия бързо, за да заредят своите батерии, електро-мрежата трябва да се прекрои.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*