IATA обещава авиацията да стане нулевовъглеродна до 2050 г.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) вчера използва годишното си общо събрание в Бостън, за да одобри резолюция, призоваваща световната индустрия за въздушен транспорт да постигне нулеви въглеродни емисии не по-късно от 2050 г.

Дръзкото решение се основава на моделиране, което сочи, че устойчивите авиационни горива (УАГ) могат да доминират на пазара през следващите 20 години, едновременно с появата на нови хибридни и електрически самолети за къси разстояния. При това положение поставената цел съответства на Парижкото споразумение за борба с глобалното затопляне, според IATA.

„Световните авиокомпании взеха важно решение, за да гарантират, че летенето ще е устойчиво“, каза Уили Уолш, генерален директор на IATA. „Съживяването след COVID-19 ще върви по ясен път към нулеви емисии. Това ще гарантира свободата на бъдещите поколения да изследват света устойчиво, да учат, да търгуват, да изграждат пазари, да ценят културите и да се свързват с хора по целия свят“.

Резолюцията потвърждава подкрепата на индустрията за т. нар. Схема за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии от международна авиация (КОРСИЯ) на ООН. За нея се очаква да бъде въведена поетапно през 2020-те години. Целта й е да гарантира стабилизиране на емисиите от въздушния транспорт на нивата от 2019 г.

След това ще се прилага комбинация от въглеродни компенсации, УАГ и електрически и хибридни системи за задвижване, така че секторът да постигне нулеви нулеви емисии до 2050 г.

Моделирането, направено от IATA, предполага, че нулевовъглеродната цел може да бъде постигната, обясни Уолш. „Имаме план“, каза той. „Мащабът на индустрията през 2050 г. ще изисква смекчаване на 1,8 гигатона въглерод. Потенциалният сценарий предвижда 65% от тях да бъдат намалени чрез използване на устойчиви авиационни горива. Очакваме друго 13% да бъдат редуцирани чрез нови двигателни технологии, като например водород. А подобренията в ефективността ще представляват още 3 процента. Остатъкът може да бъде решен чрез улавяне и съхранение на въглерод (11%) и компенсиране (8%)“.

Той обаче подчерта, че постигането на целта ще изисква значителна подкрепа от правителствата. „Правителствата трябва да бъдат активни партньори за постигане на нулевовъглеродна авиация до 2050 г.“, твърди той. „Както при всички други успешни енергийни преходи, правителствените политики очертават курса и пътя към успеха. ….Ограничаването на полетите чрез ретроградни и наказателни данъци би потиснало инвестициите и би могло да направи летенето достъпно само за богатите. И никога не сме виждали екологичен данък да финансира действията за намаляване на въглерода. Стимулите са доказаният път напред“.

Природозащитническите групи останаха критични към изявлението на IATA. Според тях, собственото й моделиране предполага, че може да се очаква УАГ да покрият само два процента от глобалното търсене на авиационно гориво до 2025 г. До 2030 г. устойчивите авио-горива ще достигат едва 5,2%.

Планираната схема CORSIA също е обект на критики, като някои наблюдатели предупреждават, че ще е трудно да се постигнат обещаните икономии на емисии.

Междувременно обявената цел веднага срещна опозиция от Китай. Делегация от China Eastern Airlines предложи изменение на резолюцията на IATA за отлагане на целевата дата до 2060 г.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*