„Слънчева къща на колела“ завърши епично европейско пътешествие

Миналия месец студенти от соларния екип на Техническия университет в Андховен обявиха плановете си да пътуват от Холандия до южна Испания в кемперван, захранван само със слънчева енергия. Наречен Stella Vita, той пристигна в Тарифа в петък следобед.

След като прекара година и половина в проектирането, изграждането и настройката на Stella Vita, 22-членният соларен екип от Айндховен трябваше да потегли на 3 000 км пътешествие по обществените пътища. Те тръгнаха от университетския град на 19 септември. Возилото успешно премина проверката за годност на пътя и получи регистрационен номер. След това обаче учениците откриха проблем със задвижването.

Бързо беше намерено решение, но не остана време то да бъде тествано. Решавайки, че не е безопасно да се опитат да шофират по обществени пътища с непроверен задвижващ механизъм, младежите избраха да придвижват кемпера подобно на каравана или ремарке – поне през първите няколко етапа от пътуването си.

В Париж екипът се зае да поправи задвижването, за да накара Stella Vita да върви със собствени сили. След серия тестове возилото потегли спокойно и стигна Бордо, а след това пое към Испания – от „зелените гори до бежовата пустиня“.

В петък, 15 октомври, Stella Vita и останалата част от екипа на Solar Eindhoven пристигнаха в най-южния град на Испания – Тарифа. Там те завършиха демонстрационното турне от 3000 км – въпреки техническите проблеми и неприятното време. Реално самото превозно средство измина със слънчева енергия само около 2000 км.

Но по-важното е, че мнозина се заинтересуваха от соларното задвижване. „Ние сме 5 до 10 години пред индустрията, за да покажем какво е технологично възможно“, каза Кел Ревенберг, мениджър на екипа. „По време на нашето пътуване се опитахме да вдъхновим възможно най-много хора и компании в Европа“.

Кемперът е красив, с голям фотоволтаичен масив, с 60 kWh литиево-йонна батерия. Смята се, че пробегът при автономно зареждане в слънчев ден е до 730 км, без да е необходимо да се спира на обществена станция за зареждане. Максималната скорост е 120 км/ч, а аеродинамичната форма позволява на возилото да се плъзга по пътищата с минимално въздушно съпротивление. Конструиран от леки материали, кемперът тежи едва 1700 кг.

Вратите се отварят във френски стил, за да разкрият относително просторен интериор с малък кухненски блок, повдигнат кът за спане, диван-пейка и прибираща се трапезна маса, душ кабина, тоалетна и склад. Инфоразвлекателен дисплей в кабината информира водача за консумацията на енергия.

Сега младежите се надяват, че ще се намери автомобилна компания, която да вземе работещия прототип и да го превърне в нещо, което се произвежда като комерсиален продукт.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*