Първи в света водороден състезателен камион поема към Дакар през 2022 г.

Водороден камион ще се впусне в състезание по време на 12-те адски дни на рали Дакар през 2022 г. Той е разработка на френска компания на име Gaussin, която произвежда превозни средства за презов на дълги разстояния на базата на водородно задвижване. Сред нейните аргументи в полза на технологията са отличните показатели от гледна точка на пробег и бързото време за зареждане – предимство пред тежките, бавно зареждащи се батерии.

Разбира се, рали Дакар носи това име по наследство – реално състезанието през 2022 г. ще се проведе в Саудитска Арабия, близо до свръхвисокотехнологичния бъдещ мегаполис Неом. За него самия се говори, че е проект на стойност 500 милиарда долара.

Камионът на Gaussin няма да бъде първият претендент за Дакар с нулеви емисии. През 2017 г. екипът на Acciona успя да завърши ралито с изцяло електрическо бъги за дюни, работещо със 150 kWh батерии и слънчев панел на покрива. Това обаче ще бъде първият път, в който именно водородът ще демонстрира своите възможности. Очаква се той да засенчи успеха на Acciona, надминавайки го благодарение на краткото време за зареждане.

Състезателният камион H2 ще върви благодарение на два електродвигателя с мощност 300 киловата, т.е. 402 конски сили. Енергията ще идва от горивна клетка, способна да генерира непрекъснато 380 kW. Ще има и 82 kWh буферна батерия, за да може да се справи с тежките изисквания на пустинното състезание.

Сред съперниците на водородния камион се очаква да се явят утвърдени играчи като Kamaz, чиито камион ще гази пясъците с мощта на 1150 конски сили, и претендент на Toyota Hino, който планира да представи дизелово-електрически хибрид, произвеждащ общо 1065 коня.

Носещ 80 кг водород, моделът на французите се очаква да демонстрира пробег от около 250 км в условия на състезание и ще се зареди за около 20 минути, според изискванията. Скоростта му ще бъде ограничена до 140 км/ч. Така ще отговаря на правилата на Дакар. Рендерите разкриват един доста енергично изглеждащ модел, което се дължи на сътрудничеството в дизайна с Pininfarina от Италия.

При всички положения организаторите на Дакар ще се радват на новия участник. Те наскоро се ангажираха да ограничат всички категории автомобили и камиони до „превозни средства с ниски емисии“ до 2030 г.

Изображение: Gaussin

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*