Кабел с течно-парно охлаждане побеждава топлината за 5-минутно зареждане на е-коли

Колко време трябва да стои включена за зареждане електрическата кола, преди да може да се върне на пътя? Това е важен фактор за насърчаване на използването на електромобили. Изследователите се фокусират върху намаляването на тези дълги времена за зареждане и постоянно търсят начини да съкратят неизнбежния престой. Нова технология използва алтернативна система за охлаждане, за да елиминира топлината от кабела за зареждане, което му позволява да се справи с онзи силен ток, необходим за зареждане на електрически автомобил за по-малко от пет минути.

Скоростта, с която може да се зарежда едно електрическо превозно средство, зависи от тока, който кабелът за зареждане може да понесе (наред с други фактори). Колкото по-силен е токът, толкова по-бързо – но това значи и толкова повече топлина. Днешните решения разчитат на системи за течно охлаждане, като тези, използвани в компютрите, за да предотвратяват прегряването на проводниците в кабела. Ала тези системи не могат да бъдат разширени, за да поемат по-силен ток за бързо зареждане – не и без кабелът да стане тромав и труден за работа.

Учените от Университета Пърдю проучват алтернативна охладителна система за такива приложения, базирана на явление, известно като „поточно кипене“. При този процес специална течност преминава покрай източника на топлина и се довежда до кипене, генерирайки мехурчета от пара, които преминават покрай източника на топлина и след това се кондензират обратно в течна форма, която непрекъснато циркулира в затворената система.

Според екипа, който работи по тази технология за охлаждане в продължение на 37 години, системите, които улавят топлина, използвайки както течна, така и парна форма, са в състояние да отстранят повече от 10 пъти повече топлина от системите, разчитащи единствено на течно охлаждане. Това означава, че технологията може да бъде интегрирана в кабел за зареждане за електромобили, работещ с много по-силен ток, без непременно да се променя размерът му.

Целта на това ново проучване беше да установи как технологията може да бъде приложена за зареждането на електромобили. Ръководителят на изследването Исам Мудавар и неговият екип са разработили система за термично управление течност-пара в прототипен кабел за зареждане на електромобили, който – според тях – може да отстрани 24,22 kW топлина. Това му позволява да се справи с ток от повече от 2400 ампера, много над съвременните съвременни решения, които предлагат до 520 ампера и далеч надхвърлят най-широко достъпните зарядни устройства, работещи под 150 ампера. Въз основа на своите експерименти учените твърдят, че технологията може да зарежда електрически превозни средства за пет минути или може би дори по-малко.

„Индустрията всъщност не се нуждае от електромобили, които да се зареждат по-бързо от пет минути, но смятаме, че можем да увеличим тока още повече, като модифицираме както състоянието на входящата течност, така и дизайна на охлаждащото пространство около проводниците в кабела за зареждане“, казва Мудавар.

Е, сега екипът се готви да тества технологията върху действителен електромобил, след като само демонстрира потенциала на кабела в лабораторни експерименти. Въпросът е дали ще се намери реална ситуация, която да подложи кабела на изпитателната цел – 2500 ампера ток.

А изследването бе публикувано в International Journal of Heat and Mass Transfer.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*