Водороден самолет може да обиколи половината свят без презареждане?

Една от най-трудните задачи в прехода към нулевовъглеродна икономика е гражданската авиация. Електрически самолети няма да станат реалност, батериите не станат в пъти по-мощни и същевременно по-леки. Полетът с водородно задвижване е друг възможен път – и еднаизследователска група разкри как може да изглежда такъв самолет.

Проектът FlyZero, който се ръководи от Института за аерокосмически технологии и е финансиран от правителството на Обединеното кралство, представи концепция за среден по размер самолет, задвижван с течен водород. В описанието се казва, че самолетът ще може да вози 279 пътника без прекъсване от Лондон до Сан Франциско или от Лондон до Оукланд, Нова Зеландия – с едно спирка за зареждане. Самолетът, който има 54-метров размах на крилата с два турбовитлови двигателя, ще предложи „същата скорост и комфорт като днешния самолет“, но с нулеви въглеродни емисии.

Институтът за аерокосмически технологии (ATI) казва, че концептуалният самолет ще има криогенни резервоари за гориво в задната част на фюзелажа, където ще се съхранява водород при -250 градуса по Целзий. Два по-малки странични резервоара в предната част на фюзелажа биха поддържали самолета балансиран, когато се използва горивото.

Разбира се, засега сме далеч от превръщането на пътническите водородни самолети в реалност. Инфраструктурата за зареждане с гориво все още не съществува, а водородът е труден за съхранение на борда. И все пак водородните самолети може би не са чак толкова невероятна мечта. ATI очаква, че до средата на 2030-те години ефективните водородни самолети може да се окажат по-икономичен вариант от сегашните самолети. Принос за това ще има фактът, че и други сектори се насочват към водорода, което вероятно ще намали разходите за доставка и ще доведе до усъвършенстване на технологиите за добив и съхранение. Освен това очакваните въглеродни налози ще направят летенето по-скъпо при използване на изкопаеми горива.

Проектът FlyZero планира да публикува по-подробни констатации в началото на следващата година. Очакват се концепции за регионални, малки и средни самолети, икономически и пазарни доклади, пътни карти за необходимата технология и оценка на устойчивостта.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*