Швейцарска смарт-яхта съчетава слънце и водород за „неограничено“ плаване

Графика: Swiss Sustainable Yachts

Комбинирайки две форми на устойчива енергия в една задвижваща система, екологично чистият и тих катамаран на Swiss Sustainable Yachts обещава да плаваме безкрайно – и то в недалечно бъдеще. Яхтата просто прави думата „пробег“ излишна и архаична. 12-метровият плавателен съд впряга слънчевата енергия, за да си генерира водород на място, захранвайки електрическата задвижваща система – базирана на горивни клетки. Автономното движение може да е неограничено, стига слънцето да грее и капитанът да не превишава скоростта. Aquon One може да се окаже най-добрата смарт-интелигентна яхта от устойчивото поколение.

Aquon One има електрически двигател със 134 к.с. във всеки корпус. Водородната енергия е избрана поради лекото си тегло в сравнение с батериите или изкопаемите горива, дълготрайната способност за съхранение и липсата на вредни емисии. Също така от решаващо значение за дизайна на Aquon One е способността на водорода да се генерира устойчиво при корабите – с помощта на електролизатор, захранван от слънчевата енергия. Той отделя водорода от обезсолена морска вода. 64 кв. м. слънчеви панели, покриващи твърдия покрив на Aquon One, генерират всичката електроенергия, необходима за добиването на водорода, който след това се съхранява в специални резервоари.

Aquon One включва и малка батерия за „краткосрочни енергийни нужди“ – не само задвижване, но и използване на уредите на борда. Водородът, от друга страна, се компресира и той е предназначен за по-дългосрочна употреба. SSY твърди, че водородните резервоари съхраняват над 100 пъти повече енергия от модерна акумулаторна система в пълен размер. Това обещава пробег и възможности, каквито не са постижими с батерия.

Графика: Swiss Sustainable Yachts

Идеята да се разчита на слънчева светлина за създаване на електричество чрез водород може да звучи доста смущаващо и навярно поражда съмнения дали Aquon One наистина може да произвежда водород толкова ефективно, че да няма нужда от друг енергиен източник и да гарантира „неограничено“ плаване. Производителят се е застраховал: според него, понятието „неограничен“ е приложимо само при постоянно слънце и когато яхтата се движи с под 8 възела крейсерска скорост (15 км/ч), а най-добре да се придържа към скорост от 4-6 възела (7,4 до 11 км/ч).

Предложението за океанска яхта, която използва лесно достъпна слънчева енергия, за да създава собствено гориво, със сигурност е привлекателно. Това би било особено полезно на яхта от експедиционен клас, предназначена да изследва отдалечени части на света. Все пак Aquon One не се рекламира като такава. Представена е по-скоро като „джобна яхта“ за до 10 пътници на къси разстояния и изглежда най-подходяща за кратки пътувания до острови, разходки през уикенда и други кратки екскурзии.

Соларно-водородната система за захранване не е единственият устойчив компонент на дизайна на яхтата. Система за рециклиране на вода разделя сивата и черната вода, пречиства и дава на водата втори живот. Процесът на изграждане разчита на устойчиви методи и материали, включително бамбук.

На борда има същински интелигентен дом с площ 250 кв. м. Вградени са системи за интелигентно управление на енергията, най-съвременни комуникации и комплект уреди, който включва хладилник, пералня, сушилня, съдомиялна и др. Мобилно устройство за контрол управлява увеличаването на вентилацията, спускането или повдигането на сенниците на прозорците, регулирането на осветлението.

Latitude Yachts ще се занимава с изграждането на яхтата, а първите доставки са планирани за 2023 г.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*