Самоходни вагони обещават да преобразят товарния ЖП транспорт

Самоходни вагони с електрическо задвижване могат изцяло да преобразят товарния бжелезопътен транспорт. Разработката е дело на млада калифорнийска компания, основана съвместно от трима бивши инженери на SpaceX. Наречена Parallel, наскоро тя привлече значителна сума финансиране, за да придвижи проекта си.

„Основахме Parallel, за да позволим на железниците да отворят нови пазари, да постигнат по-доброто оползвотворяване на инфраструктурата и да подобрим услугите, за да ускорим декарбонизацията на товарните превози“, каза съоснователят на Parallel System и бивш ръководител на авиониката в SpaceX, Мат Соул. „Нашият бизнес-модел е да предоставим на железниците инструментите за преобразуване на част от пътния транспорт в железопътен транспорт. Нашата система може да помогне и за облекчаване на кризата във веригата на доставки, позволявайки ниски разходи и редовно движение на товари в и извън пристанищата. Конкурентното предимство на Parallel са нашите автономни релсови превозни средства с акумулаторна батерия, които са проектирани да придвижват товарите по-чисто, по-бързо, по-безопасно и по-евтино от традиционните влакове или камиони.“

Вместо масивен влак с локомотив, теглещ куп товарни вагони, системата се състои от транспортни контейнери, монтирани върху автономни електрически превозни средства с индивидуално захранване. Те могат да работят автономно, а могат и да се съединяват, за да се движат по съществуващата релсова инфраструктура за формиране на товарни композиции.

На едно превозно средство могат да се натоварят един или два контейнера. Компанията е проектирала автономните си превозни средства така, че да могат да изминават около 800 км с едно зареждане, а времето за презареждане е под един час. Автономната система използва бордови камери за откриване на опасности по трасето и се очаква да постигне 10 пъти по-къс спирачен път от традиционните товарни влакове.

Превозните средства, образуващи композиция, не се свързват помежду си, така че контейнерите, които трябва да напуснат основното тяло, могат да се отцепят на определените места, за да потеглят по различен маршрут. Тази функция позволява композицията да се раздели на групи, когато това е необходимо, например за да пропусне пътно превозно средство по пътя, пресичащ влаковото трасе.

Хардуерът е само част от решението. Автономната работа се контролира от собствен софтуер, който използва модул за машинно самообучение за оптимизиране на маршрутизирането, планирането и потреблението на енергията. Големите традиционни железопътни терминали могат да бъдат заменени с микротерминали, разположени по-близо до клиентите. Това може да намали или дори да елиминира нуждите от местни превози. От друга страна контейнерите могат да се товарят от пристанищните кранове директно „в железопътната мрежа“.

Макар че технологията тепърва ще се развива, компанията вече има своя прототип от второ поколение – автономен електрически товарен превозвач, който в момента се тества на затворено ЖП трасе в района на Лос Анджелис. Фирмата наскоро привлече 49,55 милиона долара финансиране, за да изведе проекта си на следващото ниво и да изгради цял парк от автономни ЖП превозни средства, да започне по-напреднали тестове и да разшири екипа за разработка.

Изображения: Parallel Systems

1 коментар

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*