Колелата за електромобили трябва да са по-леки, по-тихи и по-ефективни

Много неща се променят в съвременните автомобили, но колелата им остават до голяма степен все същите. Електрическите автомобили обаче налагат да преосмислим всичко – включително гумите и джантите. За да оползотворим добре тягата на електродвигателя, колите трябва да са възможно най-леки.

Ето тук идва ролята на колелата от въглеродни влакна. Зародена като рожба на аерокосмическата индустрия, тхнологията на композитите от въглеродни влакна за първи път попада в автомобилната индустрия чрез състезанията. Допълнителното тегло е враг на доброто време при обиколките и дизайнерът на Формула 1 Джон Барнард осъзнава, че може да прави коли, които леки и здрави като от стомана, но далеч по-леки – от въглердони влакна. Първоначалните опасения за безопасността на скептиците се оказват неоснователни. В продължение на няколко десетилетия въглеродните влакна са избраният материал за прототипи и едноместни състезателни автомобили.

Първите приложения са в шаситата и понякога в каросериите. От известно време насам обаче се експериментира и с колела от въглеродни влакна. Това също се случва първом на състезание. Но не на Формула 1. В този случай пробивът всъщност се случва в екип на Формула SAE от Университета Дийкин в Австралия. През 2004 г. Ашли Денмид и неговите съотборници намират начин да намалят теглото на своя състезателен модул чрез колелета от въглеродни влакна.

По онова време тяхната състезателна кола тежи 340 килограма. Това означава, че традиционните джанти биха били непропорционално тежки. „Ала никой не прави колело, подходящо за 200 килограмов автомобил. … Затова решихме, че трябва да опитаме да направим свои собствени колела. Звучеше като добра идея по онова време.“

Дизайнът е усъвършенстван през следващите няколко години състезания. Така се ражда Carbon Revolution – фирма, основана през 2007 г.

Днес Carbon Revolution използва процес на формоване с пренасяне на смола, който сме виждали да се използва от компании като McLaren и Lamborghini за панелите на каросерията. Процесът е до голяма степен автоматизиран. Голямата цел са електромобилите, които тепърва стават популярни.

Карбоновите колела не предават толкова шум, колкото техните метални „колеги“. Затова цялостното изживяване при шофиране е по-тихо – отново нещо, което се харесва при електромобилите.

По-конкретно, според Carbon Revolution, колело от въглеродни влакна може да увеличи ефективността с около 5 процента, както и да намали шума с около 5 децибела.

А спестяването на тегло е значително: 19-инчово колело от въглеродни влакна може да тежи 14 кг. Срещу 30 кг за лети джанти с подобен размер. По отношение на цената фирмата казва, че нейните колелета „не са особено евтини, но …. са постигнали ценови паритет с най-луксозните ковани колела“.

Сега Carbon Revolution работи с OEM партньори върху колелета, специфични за електромобилите.

Снимка: Carbon Revolution в Twitter

1 коментар

  1. Най-добре е агрегат мотор-колело, какъвто се прилага от дълги години при тежките кариерни самосвали.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*