Соларният самолет „Зефир“ ще поставя нов рекорд по продължително летене

Британски безпилотен самолет, захранван само със слънчева енергия, ще се опита да постави нов рекорд по издръжливост в близките дни. „Зефир“ ще излети от военна база в САЩ и се опита да лети нон-стоп, ден и нощ, в продължение на две седмици.

Разработен от британската компания за отбранителни и изследователски технологии QinetiQ, самолетът вече е правил непрекъснати полети с времетраене до 83 часа. Но това най-ново начинание, ако излезе успешно, ще докаже, че концепцията за роботизираните соларни самолети най-накрая е съзряла достатъчно.

Този тип летателен апарат, който може да кръжи над определена зона за дълъг период от време, се очаква да има широк спектър от приложения в бъдеще. Военните ще искат да го използват за проучвания и като комуникационна платформа. Граждански и научни програми биха могли да го използват за програми по наблюдението на Земята.

Сега имаме въздухоплавателен апарат, за който сме убедени, че действително да изпълнява мисии за военни или граждански цели, – коментира Джон Салтмарш, мениджър на проекта „Зефир“ в Qinetiq. – Ние ще го предлагаме като услуга. Ще предоставяме срещу заплащане „кука в небето“, на която може да закачите каквото ви е необходимо, а ние ще гарантира, че ще стои в небето 24 часа на ден в продължение на няколко месеца.“

През деня „Зефир“ ползва ултра-модерните си съвременните соларни клетки, разположени върху крилата по цялата им дължина, за презареждане на комплект литиево-серни батерии с висок капацитет, както и за задвижване на двата си двигателя. През нощта енергията, съхранявана в батериите, поддържа полета на „Зефир“ в небето.

Най-новото изпитание ще се проведе в щатската армейска военно-въздушна база „Yuma Proving Ground“ в Аризона. Именно там Qinetiq постигна неофициален рекорд по издръжливост на соларния си самолет – 82 часа и 37 минути. Това стана през 2008 година.

Изпитанието ще бъде следено от Международната федерация по аеронавтика FAI. По този начин постижението на „Зефир“ ще може да бъде считано за официално. Предишните му полети са провеждани при отсъствието на представители на FAI, което означава, че рекордът от 82 часа е неофициален, а за най-добро постижение на подобен самолет се счита полет от едва 30 часа и 24 минути, извършен от роботизирания „Global Hawk“.

Зефир“ тежи 50 килограма и има размах на крилата 22,5 метра. Той е с 50% по-голям от предшествениците си. В сравнение с тях неговата конструкция е разширена в областта близо до основното тяло, за да стане възможно монтирането на повече оборудване.

Зефир“ вероятно ще се изкачи до около 12 000 метра височина на първия си ден, а след това ще се опита да поддържа височина от около 18 000.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*