Разгаря се дебат за свръхпредлагането на литиево-йонни батерии

Lithium Energy Japan, едно съвместно предприятия на Mitsubishi, през април обяви изграждането на нов завод за литиево-йонни батерии в Япония. Заводът ще осигурява батерии за около 50 000 коли. Няколко месеца по-рано, американската A123 Systems заяви, че ще удвои производствения си капаците и ще осигурява батерии за 320 000 хибридни превозни средства.

Накратко, производителите на литиево-йонни батерии бързо разширяват фабриките си в очакване на рязкото разрастване на пазара на електрически автомобили. Проблемът е, че никой от тях не може да бъде сигурен какво ще бъде търсенето.

Производителите на коли имат големи планове за електрическите си возила. Но може да отнеме години на сектора да достигне нивата на производство, за които се готвят доставчиците на батериии. General Motors, например, ще произведе 20 000 Chevrolet Volt през 2011 г. и ще увеличи производствения си капацитет до 30 000 през 2012. Nissan има амбициозни планове 500 000 нейни електрически автомобила да кръстосват света през 2013.

За много от производителите на батерии последствията от едно продължително свръхпредлагане може да се окаже катастрофално. Един наводнен пазар ще свали цените много, а печалбите ще се изпарят яко дим. Новостартиращите предприятия с иновационна технология биха имали трудности да оцелеят.

Електрическите автомобили ще започнат да стават все по-честа гледка из шоурумовете и автосалоните и разликата между търсенето и предлагането, която е напълно непредвидима засега, бе в центъра на вниманието на първия ден от изложението Plug-In 2010 в Сан Хосе. Конференцията събра някои от лидерите в областта на производството на акумулаторни системи.

На този етап търсенето не е ясно, казва Роджър Лин, директор на продуктовия маркетинг на A123 Systems. Според него, възприемането на електрическите автомобили може да бъде по-бързо отколкото песимистите прогнозират.

От друга страна някои прогнози сочат, че има вероятност предлагането на литиево-йонни батерии да се окаже три пъти по-голямо от търсенето. „Увеличаването на вътрешното производство е изненадащо за нас“, казва Кевин Чен, директор бизнес развитие в Applied Materials.

Държавните помощи, каквито САЩ предлага, са изиграли голяма роля за „затоплянето“ на този производствен сегмент и една от фирмите, които са се възползвали от това, е Johnson Controls-Saft, посочва Джон Шааф младши, вицепрезидент пазарно развитие на Johnson Controls.

Джон Гартнер, старши анализатор в Pike Research, твърди, че е напълно възможно да се стигне до свръх-предлагане. Прогнозите на анализатора са, че до 2015 г. цената на инсталираната акумулаторна база ще падне наполовина. Има голяма вероятност да се получи най-малкото временно наводняване на пазара, казва Гартнер.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*